Kost og sundhed

Om du kommer diesel eller benzin i tanken, har en afgørende betydning for hvordan bilen kører. Hvad du fylder i din hjerne og din krop har afgørende betydning for din evne til at tænke, til at lære, til at koncentrere dig.

Sammen med ernæringseksperten Thorbjörg Hafsteinsdottir har vi udviklet et kostkoncept som giver vores elever alt det de har brug for, for at kunne vokse og lære.

Målet er at eleverne får en oplevelse af vitalitet, sundhed og overskud i hverdagen, og at de bliver bevidste om kostens enorme betydning for mental og fysisk velvære.

Den sunde kost skal naturligvis helst kombineres med fysisk aktivitet som der kan være masser af på interessefagene og i fritiden.

Se mere nedenfor

Elementerne i i kostkonceptet

  • Størst mulig brug af økologiske og lokale råvarer
  • Mindst muligt brug af sukker, som er det rene gift for krop og hjerne. Skal der bruges sukker anvender vi i videst muligt omfang alternativer som sødemiddel, fx Stevia, honning, dadler og figner
  • Maksimalt brug af langsomt nedbrydelige og grove kostfibre samt grove melprodukter
  • Masser af variation og frisk frugt flere gange dagligt
  • Der tages udgangspunkt i sæsonens råvarer, da maden tilberedes med stor vægt på grøntsager
  • Der varieres mellem fiskedage, suppedage og kødfrie dage, blandt den daglige varierede kost. Derudover serveres der hver dag fiskepålæg til aftensmaden.
  • Vi sparer på fedtet gennem fedtfattig tilberedning og fedtfattige råvarer. Vores grundholdning er, at fedtet skal komme fra de sunde fedtkilder.

Det er en gammel sandhed: Du er hvad du spiser. Men det er ikke desto mindre rigtigt.

Holder du dig til OE’s kostprogram, vil du opleve mere overskud og energi i hverdagen. Ikke den rastløse, irritable energi, men den fokuserede energi som betyder, at man kan lære og udvikle sig.

Daglig kostplan

Seks gange dagligt serveres der mad i skolens spisesal. Eleverne indgår på skift i arbejdsprocesserne omkring køkkenet og forberedelse af måltiderne, samt den daglige opvask og oprydning. Kostplanen sammensættes ugentligt med udgangspunkt i konstant variation og sæsonens råvarer af god kvalitet.

Morgenmad:
Buffet med en variation af følgende ting:
Havregryn, hjemmelavet mysli, cornflakes, havregrød, græsk yoghurt, udskåret frugt, variation af grovbrød, koldhævet brød, knækbrød eller rugbrød, ost, marmelade, smør, rosiner, æg, stegte pølser samt kaffe, te, mælk, smoothies og vand.

Formiddagsforfriskning:
Kan fx bestå af en eller flere af følgende ting:
Grovboller, grovbrød, rugbrød, hjemmebagt knækbrød, smør, ost, pålæg, marmelade, gulerødder, frugt og vand.

Frokost:
Der serveres som udgangspunkt altid varm mad til frokost ud fra køkkenets målsætninger om varieret og sund kost, samt særlig fokus på de langsomt nedbrydelige og grove kostfibre. Der serveres altid enten salat eller grøntsager til retten, samt ofte grovbrød. Frokosten spises i to omgange, og præsenteres dagligt af køkkenpersonalet.

Eftermiddagsforfriskning:
Kan fx bestå af en eller flere af følgende ting:
Grovboller, grovbrød, rugbrød, hjemmebagt knækbrød, smør, ost, pålæg, marmelade, gulerødder, frugt og vand.

Aftensmad:
Aftensmaden består af en buffet med et stort udvalg af pålæg, grøntsager og salater suppleret af lune retter, fx div. kødpålæg, fiskepålæg, æg, tomat, agurk, fuldkornspastasalat, hvedekernesalat mm. 

Aftenforfriskning:
Kan fx bestå af en eller flere af følgende ting:
Pizzasnegle, hjemmelavet knækbrød, græsk yoghurt med crunch, æblegrød med let pisket fløde, grovboller med ost og forskellige slags kager.